Pacjencie, masz prawo!

2011-12-28 11:15
Krystyna Barbara Kozłowska - rzecznik praw pacjenta. www.bpp.gov.pl
Rzecznik praw pacjenta – Krystyna Barbara Kozłowska odpowiada na pytania, o co możemy ubiegać się odwiedzając lecznicę. Sprawdź, co ci się należy, ponieważ niewiedza w tej kwestii może niekiedy mocno zaboleć.
Brak lekarza, którego wskazaliśmy w deklaracji wyboru, limity wykonania badań diagnostycznych, braki kadrowe, czy "numerki", których dla nas zabrakło – w podstawowej opiece zdrowotnej takie sytuacje nie mogą mieć miejsca, mimo to non stop się z nimi spotykamy.


Brak lekarzy, brak pomocy?

Nasz czytelnik – Pan Marcin zgłosił się do nas z pytaniem o to, jakie prawa ma pacjent, zaraz po tym, jak w jednej z grudziądzkich przychodni zdrowia odesłano go z przysłowiowym kwitkiem. Rzecznik Praw Pacjenta nie ma w tej kwestii wątpliwości. - Lekarz medycyny rodzinnej wypełnia szczególną rolę w opiece zdrowotnej nad pacjentem. Dlatego też zgodnie z zasadami realizacji świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, pacjenci powinni otrzymywać świadczenia za każdym razem, gdy zgłoszą taką potrzebę zdrowotną –  komentuje Krystyna Barbara Kozłowska.

Pan Marcin (pełne dane do wiadomości Redakcji) w czwartek, 15 grudnia zadzwonił do przychodni chcąc telefonicznie zarejestrować się na wizytę u lekarza pierwszego kontaktu. Jak zapewnia, poinformowano go, że lekarze chorują i pierwszy możliwy termin, kiedy ktokolwiek mógłby go przyjąć, to poniedziałek (19 grudnia). Pani, z którą rozmawiał zastrzegła, że jeżeli źle się poczuje, może po godzinie 18:00 zgłosić się na SOR (Szpitalny Oddział Ratunkowy – przyp. red.). Zapytana o opinię rzecznik praw pacjenta, wyjaśnia że odwlekanie świadczenia z powodu braków kadrowych jest niedopuszczalne.


Poinformuj Rzecznika Praw Pacjenta

To samo tyczy się jakże popularnych "numerków" czy limitów na badania diagnostyczne. Na tym jednak nie koniec. - Przy rejestrowaniu pacjentów na listę oczekujących każdy świadczeniodawca musi ustalić czy stan pacjenta jest stabilny i może on poczekać kilka dni, czy może stan jest na tyle poważny, że pacjent przyjmowany jest w pierwszej kolejności – podkreśla Kozłowska. - Zaznaczę, że to lekarz powinien decydować, do jakiego przypadku kwalifikuje się pacjent i tym samym decyzja lekarza w tej kwestii rzutuje na termin, w jakim będzie pacjentowi udzielone świadczenie – dodaje.

Pacjencie, każdorazowo, gdy czujesz, że Twoje prawa są łamane, możesz to zgłosić, dzwoniąc na bezpłatną ogólnopolską infolinię Rzecznika Praw Pacjenta – 800 – 190 – 590 (od 9:00 do 21:00). Każda zgłoszona sprawa jest analizowana. Jeżeli okaże się, że prawa pacjenta zostały naruszone, rzecznik wszczyna postępowanie wyjaśniające. - Natomiast w przypadku, gdy zagrożone jest życie pacjenta, natychmiast podejmujemy interwencję u świadczeniodawcy – informuje Krystyna Barbara Kozłowska.

Wasze Opinie i Komentarze
artykuł nie został jeszcze skomentowany, bądź pierwszy...
Twoje-Miasto sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii zamieszczanych przez internautów. Regulamin Forum
REKLAMA
REKLAMA




W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies
email:
hasło:
zapomniałem hasła | zarejestruj się