Grudziądzkie szkoły przyjęły uczniów z Ukrainy.
Wśród obywateli Ukrainy, którym nasze miasto udzieliło pomocy lokalowej znaleźli się także uczniowie. Dla nich grudziądzkie szkoły przygotowały miejsce w swoich placówkach.
REKLAMA
Do polskich szkół ogółem trafiło 75 tysięcy uczniów z Ukrainy. Z powodu braku wdrożenia specustawy o systemie nauczania, a co za tym idzie tworzenia „oddziałów przygotowawczych”, miejsce dla nich znalazło się w dotychczasowych klasach. Biorąc pod uwagę zbliżający się koniec roku, a zatem też egzaminy kończące zarówno szkołę podstawową jak i egzaminy maturalne nie jest to najlepsze rozwiązanie. Nie daje ono, poprzez nieznajomość języka i programu polskiego szkolnictwa możliwości ani uczniom z Ukrainy zdania egzaminów z dobrym wynikiem, ani nauczycielom bez znajomości języka prowadzenia pełnowartościowych zajęć zarówno dla uczniów ukraińskich, jak i uczniów polskich.
W Grudziądzu dzieci z Ukrainy w wieku szkolnym przebywające na terenie miasta przyjęło kilka szkół podstawowych. W sumie jest to około 170 dzieci. O tym jak wygląda w nich nauka opowiedzieli dyrektorzy niektórych z nich.
Grudziądzka „jedynka” przyjęła do swoich klas aż 17 uczniów (w dniu kiedy rozmawiam z dyrektor placówki doszło dwoje kolejnych). W kwestii nauczania i realizacji programu kadra szkoły stawia przede wszystkim na integrację i poczucie bezpieczeństwa uczniów - zarówno ukraińskich, jak i polskich.
Szkoła zdecydowała się nie kupować specjalnych podręczników, ze względu na nie do końca określoną sytuację i przyszłość uczniów. Także brak dotacji samorządów stanowi barierę dla kompleksowego podejścia do nauki dzieci z Ukrainy. Nauczyciele aktualnie bazują na kserokopiach różnych kart pracy, które uczniowie - w ramach zadania - tłumaczą samodzielnie.
Podobnie na aklimatyzację stawia Szkoła Podstawowa nr 8. W Szkole tej miejsce dotychczas znalazło dwoje dzieci w klasach 1-3. Dyrektor Szkoły, Pan Marek Szymkowicz wychodząc naprzeciw potrzebom uczniów z Ukrainy umożliwił towarzyszenie podczas zajęć ich rodzicom. Przynajmniej na czas adaptacji. Dodatkowo szkoła podstawowa nr 8 wprowadziła dwie godziny nauki języka polskiego tygodniowo.
Jednogłośnie za dyrekcjami szkół podstawowych w Grudziądzu możemy śmiało powiedzieć, że najlepszym rozwiązaniem dla straumatyzowanych wojną uczniów byłoby wyłączenie ich z polskiego systemu oceniania, postawienie na aklimatyzację tak, by w tych pierwszych tygodniach nowej szkolnej rzeczywistości nie pogłębiać ich traumy wynikającej z doświadczeń wojennych.
W Grudziądzu dzieci z Ukrainy w wieku szkolnym przebywające na terenie miasta przyjęło kilka szkół podstawowych. W sumie jest to około 170 dzieci. O tym jak wygląda w nich nauka opowiedzieli dyrektorzy niektórych z nich.
To bardzo trudne wyzwanie – mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 Pani Małgorzata Folmer.
Grudziądzka „jedynka” przyjęła do swoich klas aż 17 uczniów (w dniu kiedy rozmawiam z dyrektor placówki doszło dwoje kolejnych). W kwestii nauczania i realizacji programu kadra szkoły stawia przede wszystkim na integrację i poczucie bezpieczeństwa uczniów - zarówno ukraińskich, jak i polskich.
Komfort psychiczny naszych uczniów jest dla nas najważniejszy - dodaje Pani Dyrektor.
Podobnie na aklimatyzację stawia Szkoła Podstawowa nr 8. W Szkole tej miejsce dotychczas znalazło dwoje dzieci w klasach 1-3. Dyrektor Szkoły, Pan Marek Szymkowicz wychodząc naprzeciw potrzebom uczniów z Ukrainy umożliwił towarzyszenie podczas zajęć ich rodzicom. Przynajmniej na czas adaptacji. Dodatkowo szkoła podstawowa nr 8 wprowadziła dwie godziny nauki języka polskiego tygodniowo.
Jednogłośnie za dyrekcjami szkół podstawowych w Grudziądzu możemy śmiało powiedzieć, że najlepszym rozwiązaniem dla straumatyzowanych wojną uczniów byłoby wyłączenie ich z polskiego systemu oceniania, postawienie na aklimatyzację tak, by w tych pierwszych tygodniach nowej szkolnej rzeczywistości nie pogłębiać ich traumy wynikającej z doświadczeń wojennych.
PRZECZYTAJ JESZCZE