4 listopad 2019

Macierzyństwo, a praca zawodowa oczami Polki

fot. materiał prasowy
Mimo coraz lepszej sytuacji na polskim rynku pracy, temat obecności mam aktywnych zawodowo wciąż powraca. Wiele kobiet każdego dnia mierzy się z łączeniem obowiązków macierzyńskich i zawodowych. Jak pogodzić te dwie sfery? - próbuje odpowiedzieć Joanna Paciorek, autorka książki „Mama w pracy”, współzałożycielka Fundacji Świętego Mikołaja, a prywatnie mamy czwórki dzieci.
REKLAMA
Jak pokazały wyniki badania „Mama w pracy” zrealizowanego przez Fundację już kilka lat temu, macierzyństwo jest ważnym czynnikiem, który może utrudniać kobietom zdobywanie pracy bądź jej utrzymanie. Niezależnie od oczekiwań samej kobiety, ciąża, urodzenie i wychowywanie dziecka, wpływają znacząco na życie zawodowe kobiety i postrzeganie jej jako pracownika.

Jak wynika również z badania Fundacji większość przyszłych mam planowała powrót do pracy po urodzeniu dziecka, przede wszystkim kierując się kwestiami finansowymi, ale także potrzebą kontaktu z ludźmi i chęcią dalszego rozwoju zawodowego. Większość zapytanych mam, jako optymalny czas powrotu do pracy po urodzeniu potomstwa, wskazała na moment skończenia przez dziecko 3 lat. Zdecydowana większość kobiet wraca jednak do pracy od razu po rocznym urlopie macierzyńskim. Łączeniu życia zawodowego i prywatnego służą wdrażane coraz częściej przez pracodawców udogodnienia dla młodych mam, jak na przykład elastyczny czas pracy, możliwość częściowej pracy zdalnej czy punktualnego wychodzenia z biura.

Jak wynika z danych GUS, Polki decydują się na coraz późniejsze macierzyństwo. Co więcej współczynnik dzietności, czyli liczba dzieci przypadających na 1 kobietę w Polsce wynosi tylko 1,48 co plasuje nas na odległym 21 miejscu na tle krajów europejskich według danych GUS za 2017 rok.


Praca a dom – poszukiwanie równowagi

Pojawienie się dziecka w życiu pracującej kobiety powoduje, że zaczyna ona jednocześnie działać w dwóch sferach: zawodowej i macierzyńskiej. Jak kobiety mierzą się z takimi sytuacjami w codziennym życiu pokazuje w swojej książce „Mama w pracy” Joanna Paciorek, wieloletnia pracownica korporacji, współzałożycielka Fundacji Świętego Mikołaja i mama czwórki dzieci.

Inspiracją do powstania książki była zrealizowana przez Fundację Świętego Mikołaja kampania społeczna, sygnalizująca i prezentująca problemy mam w pracy. Z pomocą instytutu badawczego fundacja przyjrzała się sytuacji matek w Polsce, dostrzegając ich rozterki, trudne wybory dotyczące odkładanego w czasie macierzyństwa w obawie przed utratą pracy czy zbyt szybkiego powrotu po urodzeniu dziecka do obowiązków zawodowych.

Macierzyństwo dla pracującej kobiety jest trudnym przedsięwzięciem, często połączonym z obawą o utrzymanie pracy czy utratę wypracowanej pozycji zawodowej. Pogodzenie obowiązków i wymagań w pracy z obowiązkami mamy powoduje także u kobiet wiele wewnętrznych konfliktów i sytuacji stresowych. Dlatego coraz częściej kobiety, pracujące mamy sygnalizują potrzebę bardziej elastycznego czasu pracy i innych udogodnień, które pozwolą im pogodzić macierzyństwo z obowiązkami zawodowymi z korzyścią dla pracodawców.

Joanna Paciorek w swojej książce „Mama w pracy” także opisuje różne sytuacje, w których próbuje godzić rolę mamy i aktywnej zawodowo kobiety. Autorka z humorem pisze o łączeniu macierzyństwa z pracą w międzynarodowej korporacji i początkach Fundacji Świętego Mikołaja. Pisze o wyborach, tych dużych i tych codziennych, z których składa się życie mamy czwórki dzieci.

Książka jest nie tyle o tym, jak to wychodzi, ale o tym, jak to czasami nie wychodzi, a mimo wszystko świat się nie zawala i można być przy tym szczęśliwą osobą. Staramy się być idealne, choć się nie da i warto podejść do tego z humorem. – komentuje Joanna Paciorek, autorka książki „Mama w pracy”, dyrektor Fundacji Świętego Mikołaja.

Połączenie życia zawodowego z byciem mamą nie jest łatwe dla wielu kobiet w Polsce, dlatego warto podejmować ten temat i głośno mówić o tym co jest ważne dla pracujących mam.


Fundacja Świętego Mikołaja działa od 2002 roku (www.mikolaj.org.pl). Wcześniej, od 1998 roku, istniała jako nieformalna grupa przyjaciół. Obecnie jej działalność skupia się na fundowaniu stypendiów dla zdolnych dzieci z niezamożnych rodzin (program „Stypendia św. Mikołaja”). Przez 18 lat funkcjonowania przeprowadziła blisko 40 kampanii społecznych, wspomagając ok. 8 tys. młodych ludzi. Wsparciem obejmowała m.in. rodzinne domy dziecka i samotne matki. Fundacja Świętego Mikołaja jest laureatem Europejskiej Nagrody Obywatelskiej 2011, nagrody Ubi Caritas 2008, TOTUS 2006 oraz Pro Publico Bono 2005. Otrzymała także wyróżnienie Pełnomocnika Rządu ds. Równego Traktowania w 2008 roku.
PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Grudziądzu

kiedy
2019-11-23 19:00
miejsce
Centrum Kultury Teatr, Grudziądz,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-11-24 17:00
miejsce
Centrum Kultury Teatr, Grudziądz,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-11-29 19:30
miejsce
Klub Akcent, Grudziądz, Wybickiego 38
wstęp biletowany
kiedy
2019-11-30 16:00
miejsce
Centrum Kultury Teatr, Grudziądz,...
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.