Przejazd zmodernizowaną siecią tramwajową [foto]
fot. UM Grudziądz
Ponad 66 mln zł kosztowała modernizacja sieci tramwajowej. Prace zakończyły się pod koniec czerwca, a tramwaje na trasie Rządz - Tarpno kursować będą od 1 sierpnia. Dziś, tj. 30 lipca odbył się w oficjalny przejazd tramwajem na trasie Dworzec PKP - Tarpno z udziałem Prezydenta Grudziądza Roberta Malinowskiego.
REKLAMA
W spotkaniu uczestniczyli także m.in. Poseł RP Tomasz Szymański, wiceprezydent Marek Sikora, Prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji Paweł Maniszewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich Jarosław Murgała i Jacek Jankowiak, który pełnił nadzór inwestorski oraz przedstawiciele wykonawców i dziennikarze.
Inwestycję pn. „Modernizacja sieci tramwajowej w Grudziądzu” realizowało konsorcjum: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Spółka z o.o. z siedzibą w Świeciu, Zbigniew Kargul przedsiębiorca prowadzący działalność pod firmą Przedsiębiorstwo
Tor-Kar-SSon i TOR-KAR-SSON Spółka z o.o. spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie. Projekt dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko - Pomorskiego na lata 2007 - 2013, priorytet I Rozwój infrastruktury technicznej, działania 1.2. Infrastruktura transportu publicznego. Wartość: 66 072 214,14 zł, kwota dofinansowania: 24 599 647,24 zł.
- Modernizacja sieci tramwajowej była najtrudniejszą i najbardziej skomplikowaną inwestycją, jaką do tej pory realizowaliśmy w Grudziądzu. Tym bardziej, że przynajmniej od kilkudziesięciu lat nie przeprowadzano inwestycji na taką skalę na obszarze Starego Miasta. Cieszę się, że wykorzystaliśmy niepowtarzalną szansę, by pozyskać na ten cel dofinansowanie zewnętrzne i za kilka dni mieszkańcy będą mogli już w pełni korzystać ze modernizowanej sieci tramwajowej - mówi prezydent Robert Malinowski.
W wyniku realizacji przedsięwzięcia została przebudowana i zbudowana infrastruktura tramwajowa, urządzenia sterowania ruchem drogowym, dokonano zmiany organizacji ruchu oraz zmodernizowano 6 wagonów tramwajowych. W ramach projektu istniejące jednotorowe odcinki linii tramwajowej zostały rozbudowane do dwutorowych, z jednoczesnym zastosowaniem rozwiązań technicznych redukujących hałas i uciążliwości transportu szynowego. Przebudowano także pętlę tramwajową w Tarpnie, gdzie powstał węzeł integrujący komunikację tramwajową i autobusową. Prace obejmowały również infrastrukturę towarzyszącą: przystanki, perony i wiaty oraz układ zasilania tras tramwajowych (sieć trakcyjną i kable zasilające). Zmodernizowano także jezdnie, chodniki, ścieżki rowerowe wraz z oświetleniem i odwodnieniem. Jednocześnie zrealizowano inwestycje związane z ITS - Inteligentnymi Systemami Transportowymi, m.in. stworzono system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz system „zielonej fali” dla tramwajów, pozwalający na skrócenie czasu ich przejazdu. Powstał także budynek Centrali Nadzoru Ruchu przy ul. Dworcowej.
Warto dodać, że ułożono łącznie ok. 6756,2 m szyn, a do wykonania płyt torowiska zużyto 2431 m3 betonu.
Biuro Prezydenta
Inwestycję pn. „Modernizacja sieci tramwajowej w Grudziądzu” realizowało konsorcjum: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Spółka z o.o. z siedzibą w Świeciu, Zbigniew Kargul przedsiębiorca prowadzący działalność pod firmą Przedsiębiorstwo
Tor-Kar-SSon i TOR-KAR-SSON Spółka z o.o. spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie. Projekt dofinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko - Pomorskiego na lata 2007 - 2013, priorytet I Rozwój infrastruktury technicznej, działania 1.2. Infrastruktura transportu publicznego. Wartość: 66 072 214,14 zł, kwota dofinansowania: 24 599 647,24 zł.
- Modernizacja sieci tramwajowej była najtrudniejszą i najbardziej skomplikowaną inwestycją, jaką do tej pory realizowaliśmy w Grudziądzu. Tym bardziej, że przynajmniej od kilkudziesięciu lat nie przeprowadzano inwestycji na taką skalę na obszarze Starego Miasta. Cieszę się, że wykorzystaliśmy niepowtarzalną szansę, by pozyskać na ten cel dofinansowanie zewnętrzne i za kilka dni mieszkańcy będą mogli już w pełni korzystać ze modernizowanej sieci tramwajowej - mówi prezydent Robert Malinowski.
W wyniku realizacji przedsięwzięcia została przebudowana i zbudowana infrastruktura tramwajowa, urządzenia sterowania ruchem drogowym, dokonano zmiany organizacji ruchu oraz zmodernizowano 6 wagonów tramwajowych. W ramach projektu istniejące jednotorowe odcinki linii tramwajowej zostały rozbudowane do dwutorowych, z jednoczesnym zastosowaniem rozwiązań technicznych redukujących hałas i uciążliwości transportu szynowego. Przebudowano także pętlę tramwajową w Tarpnie, gdzie powstał węzeł integrujący komunikację tramwajową i autobusową. Prace obejmowały również infrastrukturę towarzyszącą: przystanki, perony i wiaty oraz układ zasilania tras tramwajowych (sieć trakcyjną i kable zasilające). Zmodernizowano także jezdnie, chodniki, ścieżki rowerowe wraz z oświetleniem i odwodnieniem. Jednocześnie zrealizowano inwestycje związane z ITS - Inteligentnymi Systemami Transportowymi, m.in. stworzono system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz system „zielonej fali” dla tramwajów, pozwalający na skrócenie czasu ich przejazdu. Powstał także budynek Centrali Nadzoru Ruchu przy ul. Dworcowej.
Warto dodać, że ułożono łącznie ok. 6756,2 m szyn, a do wykonania płyt torowiska zużyto 2431 m3 betonu.
Biuro Prezydenta
PRZECZYTAJ JESZCZE