Grudziądzki akcent w Między anarchią, a galerią
fot. nadesłane
Spieszymy donieść, że na rynku wydawniczym dostępna jest już oczekiwana publikacja albumowa, pt. Polski street art cz. 2 / Między anarchią a galerią. Znalazły się w niej prace i opis pochodzącego z Grudziądza Dariusza Paczkowskiego, który jest założycielem grupy 3fala.art.pl, o której pisaliśmy Wam już wcześniej.
REKLAMA
Dariusz Paczkowski jest wnukiem grudziądzkiego malarza Franciszka Sasanowskiego.
Polski street art cz. 2 / Między anarchią a galerią pod redakcją Elżbiety Dymnej i Marcina Rutkiewicza jest trzecią z serii publikacji o tym zjawisku, wydawaną przez Fundację Sztuki Zewnętrznej i wydawnictwo Carta Blanca.
Jako pierwsza na rynku wydawniczym pojawiła się książka Polski street art, która prezentowała dokonania kilkudziesięciu interesujących artystów ulicznych, działających w naszym kraju.
Kolejną była Graffiti w Polsce 1940–2010, która przybliżała nasze mało znane, ponad 70-letnie tradycje ulicznej aktywności.
Trzecia jest kompletnym portretem samego zjawiska, które w ciągu ostatnich dwóch lat przeszło gwałtowny proces dojrzewania, oraz diagnozą jego aktualnego stanu. Książka rzuca nowe światło na granice gatunku, przybliża uliczne style i techniki twórcze, ich genezę, napotykane postawy artystyczne, toczące się spory definicyjne i wewnętrzne linie podziałów. Na tym tle zaprezentowane zostały sylwetki i prace kilkudziesięciu artystów, jedynie częściowo znanych z wcześniejszych publikacji.
Między anarchią a galerią to pozycja zarówno dla tych, którzy chcą wiedzieć więcej, jak i dla tych, którzy po prostu lubią patrzeć. Blisko 1000 w większości nie publikowanych zdjęć i kilkanaście autorskich tekstów wyczerpująco opisuje ten najbardziej wpływowy nurt sztuki przełomu tysiącleci.
Publikację zrealizowano dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Wydarzenia artystyczne - sztuki wizualne".
Fragment:
(...) W 2. połowie lat 80. graffiti szablonowe okazało się idealnym medium rozprzestrzeniania idei przez młodzieżowe środowiska wolnościowe, antysystemowe i artystyczne. Na niewielkich jednokolorowych obrazkach treści polityczne łączyły się z żartem, kpiną i sztuką. To wtedy właśnie, w 1987 r., powstał kultowy Lenin z irokezem, dzieło 16-letniego Dariusza Paczkowskiego, dziś obraz ikoniczny dla polskiego street artu. (...) We wczesnych latach 90., wskutek kontaktów środowisk undergroundowych i anarchistycznych po obu stronach Odry, Lenin z irokezem przeniknął na Zachód i stał się w Niemczech symbolem odnowienia ideologii lewicowej, zmieniając przy okazji swe znaczenie o 180 stopni. Paczkowski tworzył go jakostrzał śmiechem, wymierzony w nadęty balon komunistycznego patosu. Być może w Berlinie, na kurtce jakiegoś punka, zobaczył ten pomysł Banksy, gdy tworzył swojego Anarchistę z bukietem na ścianie squatu Tacheles. Być może mimowolnie zatrzymał go gdzieś w zakamarkach pamięci. Być może. Faktem jest, że kilkanaście lat po Paczkowskim łudząco podobny wizerunek Lenina z irokezem Banksy wypuścił. (...)
Więcej o publikacji tu: www.polskistreetart2.blogspot.com
Źródło: materiał i zdjęcia nadesłane / 3 Fala
Polski street art cz. 2 / Między anarchią a galerią pod redakcją Elżbiety Dymnej i Marcina Rutkiewicza jest trzecią z serii publikacji o tym zjawisku, wydawaną przez Fundację Sztuki Zewnętrznej i wydawnictwo Carta Blanca.
Jako pierwsza na rynku wydawniczym pojawiła się książka Polski street art, która prezentowała dokonania kilkudziesięciu interesujących artystów ulicznych, działających w naszym kraju.
Kolejną była Graffiti w Polsce 1940–2010, która przybliżała nasze mało znane, ponad 70-letnie tradycje ulicznej aktywności.
Trzecia jest kompletnym portretem samego zjawiska, które w ciągu ostatnich dwóch lat przeszło gwałtowny proces dojrzewania, oraz diagnozą jego aktualnego stanu. Książka rzuca nowe światło na granice gatunku, przybliża uliczne style i techniki twórcze, ich genezę, napotykane postawy artystyczne, toczące się spory definicyjne i wewnętrzne linie podziałów. Na tym tle zaprezentowane zostały sylwetki i prace kilkudziesięciu artystów, jedynie częściowo znanych z wcześniejszych publikacji.
Między anarchią a galerią to pozycja zarówno dla tych, którzy chcą wiedzieć więcej, jak i dla tych, którzy po prostu lubią patrzeć. Blisko 1000 w większości nie publikowanych zdjęć i kilkanaście autorskich tekstów wyczerpująco opisuje ten najbardziej wpływowy nurt sztuki przełomu tysiącleci.
Fragment:
(...) W 2. połowie lat 80. graffiti szablonowe okazało się idealnym medium rozprzestrzeniania idei przez młodzieżowe środowiska wolnościowe, antysystemowe i artystyczne. Na niewielkich jednokolorowych obrazkach treści polityczne łączyły się z żartem, kpiną i sztuką. To wtedy właśnie, w 1987 r., powstał kultowy Lenin z irokezem, dzieło 16-letniego Dariusza Paczkowskiego, dziś obraz ikoniczny dla polskiego street artu. (...) We wczesnych latach 90., wskutek kontaktów środowisk undergroundowych i anarchistycznych po obu stronach Odry, Lenin z irokezem przeniknął na Zachód i stał się w Niemczech symbolem odnowienia ideologii lewicowej, zmieniając przy okazji swe znaczenie o 180 stopni. Paczkowski tworzył go jakostrzał śmiechem, wymierzony w nadęty balon komunistycznego patosu. Być może w Berlinie, na kurtce jakiegoś punka, zobaczył ten pomysł Banksy, gdy tworzył swojego Anarchistę z bukietem na ścianie squatu Tacheles. Być może mimowolnie zatrzymał go gdzieś w zakamarkach pamięci. Być może. Faktem jest, że kilkanaście lat po Paczkowskim łudząco podobny wizerunek Lenina z irokezem Banksy wypuścił. (...)
Więcej o publikacji tu: www.polskistreetart2.blogspot.com
Źródło: materiał i zdjęcia nadesłane / 3 Fala
PRZECZYTAJ JESZCZE