Jak kupić używany samochód
Kupujemy używane auto
Zaplanowany masz zakup samochodu osobowego, ale nie jesteś pewien, czy sprzedający nie wciśnie ci tzw. bubla. Przedstawiamy parę rad, które pomogą ci podjąć decyzję o zakupie właściwego auta
REKLAMA
Podstawa to zapytać o podstawy, czyli o dokładny przebieg, sprawność silnika, zawieszenie, ewentualne wypadki, obtarcia czy stłuczki czy występującą rdzę i kiedy lub czy w ogóle wymieniany był rozrząd. Na początek wystarczy. Jeżeli opis auta w ogłoszeniu oraz weryfikacja informacji po rozmowie ze sprzedającym daje nam wystarczającą satysfakcję, przejść możemy do następnego etapu.
Jedziemy na oględziny
W trasę po nasz wyszukany samochód zabrać możemy ze sobą osobę doświadczoną w kupnie lub sprzedaży aut bądź osobę, której motoryzacja jest odwiecznym hobby i która może pomoc ci przy oględzinach. Dodatkowo płynąca z tego korzyść to towarzystwo w podróży. Jeżeli wybieracie się w trasę samochodem, osoba towarzysząca potrzebna będzie do prowadzenia jednego z aut w drodze powrotnej przy ewentualnym jego zakupie.
Na początek sprawdźmy sobie, czy samochód posiada rdzę. Sprawdźmy progi, podłużnice, spód drzwi oraz nadkola, bagażnik oraz karoserię przy przednich i tylnych lampach. Jeżeli karoseria w danych miejscach posiada widoczną warstwę jakiegoś pokrycia, będzie to bez wątpienia środek konserwujący, który z pewnością ma na celu ukryć co nieco.
Bity czy nie?
Jednym ze sposób, aby rozpoznać czy auto jest powypadkowe jest sprawdzenie jakości lakieru odpowiedniej do przebiegu, jego jednolitości oraz śladu na gumowych uszczelkach. Sprawdźmy również dopasowanie pokryw i drzwi i zużycie poszczególnych części. Ważne również jest to, czy posiada one wszystkie oryginalne naklejki. Brak jakiejkolwiek z nich może świadczyć o wypadkowej przeszłości samochodu. Warto wcześniej zagłębić się w temat, w którym miejscu takie naklejki są umieszczone.
Silnik ważna rzecz
Silnik powinien być czysty i suchy. Jeżeli jest brudny, mokry od oleju tzn. że motor jest nieszczelny.
Jeżeli sprawdzając olej na bagnecie zauważysz opiłki metalu, znaczy to że łożysko jest zatarte, a jeżeli zauważysz kropelki wody – uszkodzona głowica lub pochodząca od niej uszczelka. Chłodnica nie powinna mieć rdzawki, być zaolejona, nie może bulgotać. Jeżeli jeden z tych elementów występuje, okazać może się że uszczelka głowicy cylindrów jest uszkodzona.
Buju – buju
Amortyzatory również świadczą o sprawności auta. Czy działają prawidłowo, można to łatwo sprawdzić. Naciskamy karoserię w jednym miejscu i puszczamy (dopuszczalne jest zakołysanie się do 3 razy).
Jeżeli chodzi o opony – nie równe zużycie bieżnika (który nir powinien mieć mniej, niż 4mm) świadczy o źle o ustawieniu układu kierowniczego. Natomiast tzw. luzy na kierownicy przy prosto ustawionych kołach nie powinny wynosić więcej, niż 15 st.
Jazda próbna
Dużo ukrytych wad wychodzi podczas jazdy próbnej. Dobry samochód to taki, który odpala od rozumnym silniku przy z i równo pracuje. Klekotanie, stukanie i pukanie nie świadczy dobrze o zawieszeniu. Naciskając hamulce powinno się odczuwać opór nie powinny one „piszczeć”, czy wydawać odgłosów ocierania metalu o metal.
Myślisz sobie – fajnie, że auto pochodzi z dobrego rocznika… Ale, czy jego części również? Najprostszy sposób, aby to sprawdzić to sprawdzenie metek an pasach oraz cyfr na szybach.
Jeżeli oględziny budzą w nas jakiekolwiek wątpliwości, a zależy nam na kupnie akurat tego pojazdu udać możemy się do najbliższej stacji obsługi pojazdów, gdzie fachowcy na nasze życzenie sprawdzą auto wzdłuż i wszerz. Wtedy możemy mówić o podjęciu świadomej decyzji oraz o zadowoleniu z kupna.
Pamiętaj, że auto powinno mieć kompletną dokumentację świadczącą o jego pochodzeniu oraz o przebytych naprawach czy np. wymianie poszczególnych części.
Jedziemy na oględziny
W trasę po nasz wyszukany samochód zabrać możemy ze sobą osobę doświadczoną w kupnie lub sprzedaży aut bądź osobę, której motoryzacja jest odwiecznym hobby i która może pomoc ci przy oględzinach. Dodatkowo płynąca z tego korzyść to towarzystwo w podróży. Jeżeli wybieracie się w trasę samochodem, osoba towarzysząca potrzebna będzie do prowadzenia jednego z aut w drodze powrotnej przy ewentualnym jego zakupie.
Na początek sprawdźmy sobie, czy samochód posiada rdzę. Sprawdźmy progi, podłużnice, spód drzwi oraz nadkola, bagażnik oraz karoserię przy przednich i tylnych lampach. Jeżeli karoseria w danych miejscach posiada widoczną warstwę jakiegoś pokrycia, będzie to bez wątpienia środek konserwujący, który z pewnością ma na celu ukryć co nieco.
Bity czy nie?
Jednym ze sposób, aby rozpoznać czy auto jest powypadkowe jest sprawdzenie jakości lakieru odpowiedniej do przebiegu, jego jednolitości oraz śladu na gumowych uszczelkach. Sprawdźmy również dopasowanie pokryw i drzwi i zużycie poszczególnych części. Ważne również jest to, czy posiada one wszystkie oryginalne naklejki. Brak jakiejkolwiek z nich może świadczyć o wypadkowej przeszłości samochodu. Warto wcześniej zagłębić się w temat, w którym miejscu takie naklejki są umieszczone.
Silnik ważna rzecz
Silnik powinien być czysty i suchy. Jeżeli jest brudny, mokry od oleju tzn. że motor jest nieszczelny.
Jeżeli sprawdzając olej na bagnecie zauważysz opiłki metalu, znaczy to że łożysko jest zatarte, a jeżeli zauważysz kropelki wody – uszkodzona głowica lub pochodząca od niej uszczelka. Chłodnica nie powinna mieć rdzawki, być zaolejona, nie może bulgotać. Jeżeli jeden z tych elementów występuje, okazać może się że uszczelka głowicy cylindrów jest uszkodzona.
Buju – buju
Amortyzatory również świadczą o sprawności auta. Czy działają prawidłowo, można to łatwo sprawdzić. Naciskamy karoserię w jednym miejscu i puszczamy (dopuszczalne jest zakołysanie się do 3 razy).
Jeżeli chodzi o opony – nie równe zużycie bieżnika (który nir powinien mieć mniej, niż 4mm) świadczy o źle o ustawieniu układu kierowniczego. Natomiast tzw. luzy na kierownicy przy prosto ustawionych kołach nie powinny wynosić więcej, niż 15 st.
Jazda próbna
Dużo ukrytych wad wychodzi podczas jazdy próbnej. Dobry samochód to taki, który odpala od rozumnym silniku przy z i równo pracuje. Klekotanie, stukanie i pukanie nie świadczy dobrze o zawieszeniu. Naciskając hamulce powinno się odczuwać opór nie powinny one „piszczeć”, czy wydawać odgłosów ocierania metalu o metal.
Myślisz sobie – fajnie, że auto pochodzi z dobrego rocznika… Ale, czy jego części również? Najprostszy sposób, aby to sprawdzić to sprawdzenie metek an pasach oraz cyfr na szybach.
Jeżeli oględziny budzą w nas jakiekolwiek wątpliwości, a zależy nam na kupnie akurat tego pojazdu udać możemy się do najbliższej stacji obsługi pojazdów, gdzie fachowcy na nasze życzenie sprawdzą auto wzdłuż i wszerz. Wtedy możemy mówić o podjęciu świadomej decyzji oraz o zadowoleniu z kupna.
Pamiętaj, że auto powinno mieć kompletną dokumentację świadczącą o jego pochodzeniu oraz o przebytych naprawach czy np. wymianie poszczególnych części.
PRZECZYTAJ JESZCZE