Zakończenie Grudziądzkiej Wiosny Teatralnej 2024
fot. UM Grudziądz
Kilka ostatnich tygodni upłynęło na spotkaniach ze sztuką określaną niekiedy mianem „wysokiej”, tak naprawdę jednak mówiącej o sprawa ważnych dla każdego z nas.
REKLAMA
Grudziądzka Wiosna Teatralna nieuchronnie kończy się. Wkrótce pozostaną wspomnienia po kilku niezwykłych spektaklach i innych wydarzeniach kulturalnych. Sztuka zawsze zostawia ślad, odciska na naszych duszach niezatarte piętno, zmienia nas i rozwija.
Najbliższy tydzień nadal będzie pełnym wrażeń okresem dryfowania „w obszarach absurdu”. Pamiętamy wszak, że to absurd właśnie był wiodącym tematem tegorocznej wiosny, absurd, od którego niczyje życie i doświadczenie nie są wolne.
Rozpoczynamy mocny akcentem, bo projekcją arcydzieła polskiego kina, dramatu psychologicznego „Do widzenia, do jutra…” z 1960 roku, w reżyserii Janusza Morgensterna, z udziałem wielu ówczesnych, do dziś niezapomnianych gwiazd polskiego kina, a więc Zbigniewa Cybulskiego, Bogumiła Kobieli i Teresy Tuszyńskiej, postaci poniekąd tragicznych, jakby nad ich losem zawisło jakieś złowrogie fatum. Pewną ciekawostką może być to, że w filmie zobaczymy młodziutkiego Romana Polańskiego, który wcielił się w postać… Romka, za muzykę odpowiada zaś nie kto inny, jak sam Krzysztof Komeda, jeden z gigantów polskiej sceny muzycznej i pionierów polskiego jazzu, który - podobnie jak wspomniany już Polański – zrobił z czasem karierę światową, komponując tematy muzyczne z takich arcydzieł jak „Dziecko Rosemary”, czy „Nieustraszeni pogromcy wampirów”.
„Do widzenia, do jutra…” obejrzymy w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego, który zwyczajowo już odbędzie się w Teatrze. Seans zaplanowano na 18 kwietnia, na godzinę 19.00. Bilety można nabyć w drodze przedsprzedaży w cenie 10 zł oraz w dniu seansu, tyle że wówczas zapłacimy za nie nieco więcej, bo 15 zł.
Projekcji filmu towarzyszyć będzie wystawa zdjęć Piotra Bilskiego „Zaklęci w kadrze”.
Z kolei 20 kwietnia, a więc w najbliższą już sobotę, także w Teatrze obejrzeć będzie można spektakl „Wstydź się”, przygotowany przez Fundację FETA. Początek wydarzenia zaplanowano na godzinę 19.00, a bilety można nabywać w cenie 60 i 70 zł. Spektakl konfrontuje widzów z ważnymi zagadnieniami współczesności, przede wszystkim kobiecości i kobiecego wstydu. Dlaczego odczuwamy wstyd? Czy niedoskonałość jest czymś, czego kobieta winna się wstydzić? Czy społeczeństwo uzależnia swoją akceptację dla kobiet od sposobu, w jaki odpowiadają one na oczekiwania mężczyzn? Te i inne pytania padną ze sceny, nie wprost wprawdzie, ale w taki sposób, by skłonić do zastanowienia się nad sobą i – być może – redefiniowania własnego stanowiska. Czy zatem więcej jest w Tobie Lilith, czy może raczej Ewy? W tej chwili pewne jest tylko jedno: sobotnie popołudnie nie tylko warto, ale wręcz trzeba spędzić w Teatrze.
Natalia Sikora jest polską piosenkarką i aktorką oraz zwyciężczynią drugiej edycji programu muzycznego TVP2 The Voice of Poland. Jest także absolwentką Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie i aktorką. Jest aktorką
Natalia Sikora swoją karierę muzyczną zaczęła już jako nastolatka. Już w wieku 13 lat występowała w Młodzieżowym Centrum Kultury w Słupsku. Tam też związała się zawodowo z Teatrem Rondo oraz zespołem Magmen, natomiast od 2007 roku pracuje wspólnie z pianistą i kompozytorem Piotrem Proniukiem, z którym stworzyli bluesowy projekt o nazwie Sikora Proniuk Duo. W 2011 roku nakładem wydawnictwa Polskiego Radia na sklepowe półki trafiła ich wspólna płyta studyjna Absurdustra–Próba Norwida. W latach 2009–2013 była częścią zespołu wykonującego symfoniczny metal At the Lake. Jest również wokalistką zespołu Mięśnie. Za wykonanie utworu „Konie” autorstwa Władimira Wysockiego i Agnieszki Osieckiej, zajęła pierwsze miejsce w konkursie Super Debiuty na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu.
Natalia Sikora swoją karierę muzyczną zaczęła już jako nastolatka. Już w wieku 13 lat występowała w Młodzieżowym Centrum Kultury w Słupsku. Tam też związała się zawodowo z Teatrem Rondo oraz zespołem Magmen, natomiast od 2007 roku pracuje wspólnie z pianistą i kompozytorem Piotrem Proniukiem, z którym stworzyli bluesowy projekt o nazwie Sikora Proniuk Duo. W 2011 roku nakładem wydawnictwa Polskiego Radia na sklepowe półki trafiła ich wspólna płyta studyjna Absurdustra–Próba Norwida. W latach 2009–2013 była częścią zespołu wykonującego symfoniczny metal At the Lake. Jest również wokalistką zespołu Mięśnie. Za wykonanie utworu „Konie” autorstwa Władimira Wysockiego i Agnieszki Osieckiej, zajęła pierwsze miejsce w konkursie Super Debiuty na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu.
Występu Natalii Sikory wysłuchamy w Teatrze już w niedzielę 21 kwietnia. Wydarzenie rozpocznie się o godzinie 19.00. By wziąć w nim udział wystarczy nabyć bilet za 50 lub 60 zł.
W ten sposób Grudziądzka Wiosna Teatralna 2024 dobiegnie kresu. Niech żałują ci, którzy nie wzięli w niej udziału. Niech jednak zanadto się nie smucą, bo już za rok będzie okazja, by to nadrobić. To będzie już inny czas i inna rzeczywistość, inne spektakle i inne koncerty. Po tym wszystkim jednak, co miało miejsce w tym roku, możemy się spodziewać, że i następnym razem żaden z zakochanych w kulturze grudziądzan (a wiemy, że jest ich wielu) nie dozna zawodu.
Marcin Mielnicki
Urząd Miejski w Grudziądzu
Urząd Miejski w Grudziądzu
Data dodania 16 kwietnia 2024
Data edycji 16 kwietnia 2024
PRZECZYTAJ JESZCZE