Nieruchomości artykuł sponsorowany
21 październik 2019

Różnica pomiędzy zarządem, zarządcą a administratorem nieruchomości – sprawdź, do kogo należy się zwracać w razie problemów

Kluczową kwestią w organizacji struktury zarządzającej daną nieruchomością jest odpowiednie wskazanie podmiotu zarządzającego oraz administrującego budynku mieszkalnego. Jasne rozgraniczenie tych funkcji wpływa m.in. na utrzymanie budynku w odpowiednim stanie. Jednak nie wszyscy mieszkańcy rozróżniają te funkcje i ich zakres odpowiedzialności. Może to prowadzić do ogólnego zdezorientowania i wydłużenie procedur, w której chcemy zgłosić się do odpowiedniej jednostki z konkretnym problemem, oczekując pomocy w jego rozwiązaniu. Zarząd własny, zarządca, administrator – co oznaczają poszczególne pojęcia?
Każda wspólnota mieszkaniowa, składająca się z więcej niż siedmiu lokali (tzw. „duża wspólnota”) ma obowiązek wyłonić swój zarząd, który kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej, reprezentuje ją na zewnątrz oraz w relacjach między wspólnotą, a poszczególnymi jej właścicielami. Zarząd wspólnoty może, ale nie musi zajmować się administrowaniem nieruchomością. Czynności te mogą zostać powierzone administratorowi nieruchomości. W tym celu zarząd wspólnoty podpisuje umowę o administrowanie nieruchomością z przedsiębiorcą prowadzącym działalność z zakresu zarządzania nieruchomościami, na podstawie przepisów kodeksu cywilnego o zlecenia. Umowa ta szczegółowo określa zakres administrowania nieruchomością.

Przepisy ustawy o własności lokali mówią o zarządcy jako o podmiocie, któremu powierzono zarząd nieruchomością wspólną. Jeśli wspólnota mieszkaniowa nie wybrała zarządcy z podmiotów „zewnętrznych”, musi wybrać zarząd „wewnętrzny”, czyli organ składający się z jednej lub kilku osób, wyłącznie fizycznych, z grona właścicieli lokali lub spoza wspólnoty. Taki model określa się mianem „zarządu własnego - mówi Maciej Szymański, Dyrektor Regionalny największego w Polsce podmiotu zajmującego się kompleksowym zarządzaniem nieruchomościami mieszkaniowymi, firmy TuMieszkamy.
 

Za co odpowiedzialny jest zarządca nieruchomości?

Zgodnie z art. 184b ustawy dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, zarządca nieruchomości jest przedsiębiorcą  prowadzącym działalność gospodarczą z zakresu zarządzania nieruchomościami.  Natomiast zarząd nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji oraz dokonywaniu czynności mających na celu zapewnienie racjonalnej gospodarki nieruchomością, w tym m.in. utrzymanie budynku w stanie niepogorszonym zgodnie z jego przeznaczeniem, bieżące administrowanie nieruchomością, uzasadnione inwestowanie w nieruchomość, bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości.

Profesjonalny zarządca jest nie tylko odpowiedzialny za kondycję techniczną nieruchomości. Organizuje również życie wspólnoty mieszkaniowej, oferując jej wsparcie i doradztwo. Może pomóc w przygotowywaniu i aktualizowaniu szeregu dokumentów, które powinna posiadać wspólnota oraz służy fachową wiedzą oraz doświadczeniem związanym z przeprowadzaniem remontów, podpowiadając najrozsądniejsze rozwiązania. Korzyści z profesjonalnego doradztwa odnoszą wszyscy mieszkańcy, np. dzięki obniżeniu kosztów napraw i remontów. Zaangażowany zarządca nieruchomości może również wykazać się kreatywnością, wysuwając propozycje zagospodarowania zieleni czy części wspólnych, aby mieszkańcom żyło się lepiej – dodaje Szymański.

Istotną kwestią jest fakt, że każdy zarządca nieruchomości podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z zarządzaniem nieruchomością. Dodatkowo, jeżeli zarządca wykonuje czynności przy pomocy innych osób, działających pod jego nadzorem, podlega on również ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone działaniem tych osób (zgodnie z art. 186 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarowaniu nieruchomościami).
 

Jaka jest różnica pomiędzy zarządem a zarządcą?

Dana wspólnota wybiera swoją formę zarządu – zarządcę lub zarząd. Jeśli właściciele lokali powołali tzw. zarząd powierzony na podstawie art. 18 ustawy o własności lokali, to nie wybierają już zarządu własnego. Obie formy zarządu mają ten sam cel - skuteczną reprezentację wspólnoty mieszkaniowej na zewnątrz i kierowanie sprawami wspólnoty. Istotna różnica występuje w sposobie powoływania tych dwóch organów – zarząd własny wybierany jest w drodze zwykłej uchwały właścicieli lokali w danej nieruchomości, natomiast wybór zarządu powierzonego następuje na etapie zawierania umów o ustanowienie odrębnej własności poszczególnych lokali  lub w późniejszym czasie przez podjęcie uchwały zaprotokołowanej przez notariusza (konieczne jest zachowanie formy aktu notarialnego) i zgłoszonej do sądu wieczystoksięgowego.
 

Rola administratora

Administrowanie nieruchomością  stanowi czynność, która zawiera się w zarządzaniu nieruchomością. Jednakże odnosi się ona wyłącznie do podstawowych działań związanych z opieką nad obiektami budowlanymi (m.in. sprzątania, pobierania opłat czynszowych, monitorowania awarii oraz ich usuwania). Oznacza to, że zarządca ma szersze od administratora funkcje w zakresie obowiązków i uprawnień co do podejmowania decyzji dotyczących zarządzania obiektem budowlanym. Administrator zostaje wybrany przez zarząd wspólnoty (w przypadku zarządu własnego), aby pełnić funkcję administrowania nieruchomością w takim zakresie, jaki uwzględnia zawierana umowa, która precyzuje zakres jego obowiązków. Zarząd wspólnoty może też samodzielnie zarządzać nieruchomością bez pomocy administratora. Sytuacje te nie są jednak częste z racji odpowiedzialności za stan nieruchomości. Podsumowując, administrator odpowiedzialny jest za podstawowe czynności dotyczące opieki nad nieruchomością, takie jak np. sprzątanie w obrębie nieruchomości oraz jej części wspólnych, pobieranie opłat zaliczkowych na pokrycie kosztów utrzymania części wspólnej, mediów i świadczeń, nadzór nad prowadzeniem prac remontowych, monitorowanie awarii wraz z ich usuwaniem czy prowadzenie korespondencji.
 

Rola zarządcy to rozwinięcie roli administratora 

Zarządca nieruchomości wybrany przez wspólnotę mieszkaniową ma o wiele więcej obowiązków niż administrator. Ponosi on całkowitą odpowiedzialność przed wspólnotą mieszkaniową. Oprócz dbania o części wspólne budynku, zarządca odpowiada przed wspólnotą za takie kwestie jak terminowa kontrola stanu technicznego budynku, a także wszystkie kwestie związane z bezpieczeństwem wewnątrz budynku jak i wokół niego oraz czynności prewencyjne. Kwestie te dokładnie reguluje rozporządzenie w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Jest to między innymi sprawdzanie drożności przewodów wentylacyjnych, spalinowych czy dymowych, w zależności od tego, z jaką nieruchomością mamy do czynienia. Ponadto, przeglądowi podlega także instalacja gazowa, jeśli znajduje się ona w zarządzanej nieruchomości. Zarządca jest organizatorem takich prac jak np. remont czy usuwanie awarii. Może zlecić administratorowi kontrolę tych działań, jeśli zawarta umowa wskazuje na taki zakres obowiązków. Zarządca może być również organizatorem życia wspólnoty mieszkaniowej i jej toku prac - zwoływać zebrania czy organizować głosowania nad uchwałami. 
PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Grudziądzu

kiedy
2019-11-23 19:00
miejsce
Centrum Kultury Teatr, Grudziądz,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-11-24 17:00
miejsce
Centrum Kultury Teatr, Grudziądz,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-11-29 19:30
miejsce
Klub Akcent, Grudziądz, Wybickiego 38
wstęp biletowany
kiedy
2019-11-30 16:00
miejsce
Centrum Kultury Teatr, Grudziądz,...
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.