Podaj niebieską dłoń, czyli Dzień Świadomości Autyzmu w grudziądzkim Zespole Placówek Edukacyjno-Rewalidacyjnych
Także w Zespole Placówek Edukacyjno – Rewalidacyjnych w Grudziądzu kwiecień był pod znakiem tej Kampanii.
Staramy się podkreślić potrzebę wsparcia dla poprawy jakości życia osób w spektrum autyzmu. Chodzi nam o to, aby mogły one prowadzić pełne i znaczące życie, jak również być pełnoprawną częścią społeczeństwa – tak o Kampanii mówi Anna Bolewska, nauczyciel ZPER
Dalej dodaje, iż celem, jaki przyświecał Placówce, kiedy wprowadzała program Kampanii była chęć uwrażliwienia i podniesienia świadomości społeczeństwa w zakresie wiedzy na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Chodzi o to, aby jak najwięcej ludzi zdawało sobie sprawę ze skali wyzwań, przed jakimi stoją osoby w spektrum autyzmu i ich rodziny – dodaje Anna Bolewska
Zatrudniająca wykwalifikowanych specjalistów w zakresie m.in. oligofrenopedagogiki, surdopedagogiki, kynoterapii czy wspomagania i edukacji dzieci z autyzmem Placówka prowadzi edukację 270 uczniów, w wieku od 3 do 25 lat, w tym 54 ze spektrum autyzmu.
Jak mówi Pani Dyrektor ZPER Anna Drozdowska „działalność placówki wyróżnia podporządkowanie indywidualnemu i wszechstronnemu rozwojowi każdego dziecka niepełnosprawnego w zakresie edukacji, opieki, bezpieczeństwa, talentów, komunikacji społecznej i integracji społecznej w sposób zapewniający przygotowanie go, w miarę możliwości, do samodzielnego i aktywnego udziału w życiu społecznym w integracji ze środowiskiem".
Działania te, prowadzone na co dzień w Placówce podkreśla szczególny udział jej w Kampanii "Autyzm akceptujesz, i ja się rozwijam".
Dzięki tej akcji kwiecień obfitował w liczne zajęcia i warsztaty dla dzieci i uczniów Placówki. Między innymi szkolenia dla nauczycieli i rodziców osób ze spektrum, konkursy plastyczne czy warsztaty integracyjne.
Chcemy pokazać uczniom, że osoby ze spektrum autyzmu tak samo jak oni mogą brać udział w zawodach sportowych, wychodzić na plac zabaw, spotykać się po lekcjach, uczęszczać na koła zainteresowań, zapraszać do domu na urodziny, brać udział w imprezach organizowanych przez kolegów". Propagując wiedzę na temat tego zaburzenia wśród uczniów pomagamy im zrozumieć „świat osób ze spektrum", a przede wszystkim jak być dla nich dobrymi kolegami, czy koleżankami. - mówi dyrektor Anna Drozdowska
Autyzm, nazywany zespołem Kannera, od nazwiska lekarza psychiatry, który jako pierwszy w 1943 roku dokonał opisu dziecka autystycznego, zaliczany jest do grupy symptomów zwanych wycofaniem, czyli unikaniem kontaktu ze światem zewnętrznym – z ludźmi i otoczeniem. Jest zaburzeniem o charakterze neurologicznym i mającym najczęściej podłoże genetyczne.
Musimy pamiętać, że biorąc udział w tego typu wydarzeniach sami uwrażliwiamy się na potrzeby drugiego człowieka.